.: Daripada aku :.

Bila engkau bertemu dengan seseorang, hendaknya engkau memandang dia itu lebih utama daripada dirimu dan katakan dalam hatimu: “Boleh jadi dia lebih baik di sisi Allah daripada diriku ini dan lebih tinggi derajatnya.”

Jika dia orang yang lebih kecil dan lebih muda umurnya daripada dirimu, maka katakanlah dalam hatimu: “Boleh jadi orang kecil ini tidak banyak berbuat dosa kepada Allah, sedangkan aku adalah orang yang telah banyak berbuat banyak dosa, maka tidak diragukan lagi kalau derajat dirinya jauh lebih baik daripada aku.”

Bila dia orang yang lebih tua, maka hendaknya engkau mengatakan dalam hati: “Orang ini telah lebih dahulu beribadah kepada Allah daripada diriku.”

Jika dia orang yang ‘alim, maka katakan dalam hatimu: “Orang ini telah diberi oleh Allah sesuatu yang tidak bisa aku raih, telah mendapatkan apa yang tak bisa aku dapatkan, telah mengetahui apa yang tidak aku ketahui, dan telah mengamalkan ilmunya.”

Bila orang yang bodoh, maka katakan dalam hatimu: “Orang ini durhaka kepada Allah kkarena kebodohannya, sedangkan aku durhaka kepada-NYA, padahal aku mengetahuinya. Aku tidak tahu dengan apa umurku akan Allah akhiri atau dengan apa umur orang bodoh itu akan Allah akhiri (apakah dengan husnul khatimah atau dengan su’ul khotmah).”

Bila dia orang kafir, maka katakan dalam hatimu: “Aku tidak tahu bisa jadi dia akan masuk Islam, lalu menyudahi seluruh amalannya dengan amal shalih, dan bisa jadi aku terjerumus menjadi kafir, lalu menyudahi seluruh amalanku dengan amal yang buruk.”

Dalam pandangan Islam, semua manusia itu sama, tidak dibeda-bedakan karena status sosial, harta, tahta, keturunan, atau latar belakang pendidikannya. Manusia yang paling mulia derajatnya di sisi Allah adalah yang paling tinggi kadar ketaqwaannya di antara mereka.

One thought on “.: Daripada aku :.

  1. Benar sekali saudaraku, tapi apa yang terjadi di negara dan masyarakat kita itu isapan jempol belaka, saya sudah menjelajah hampir seluruh kota di dunia yg dekat dg pantai, hingga aku bsa menilai apa yg ada d indonesi masih begitu tebelakang bahkan di banding dg negara yg jauh dari negara lain dan terisolasi seperti NORTCAP ( north cape ) norway. sebenarnya masih banyak yg ingin saya komunikasikan . mungkin kali lain , insyaalloh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s